Pelaaminen verkossa on kasvava ajanviettotapa ja monella on sellainen mielikuva, että aina parempi pelaamiselle, mitä nopeampi nettiyhteys on. Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää, ja paras netti pelaamiseen ei olekaan välttämättä se, mikä ensimmäisenä tulee mieleen.
Tarvitseeko pelaaja nopean netin?
Itse pelaaminen ei oikeastaan kuluta paljoakaan dataa. Itse asiassa esimerkiksi Netflixin tai YouTuben videoiden hyvällä laadulla katsominen kuluttaa enemmän kaistaa kuin isommankin pelin pelaaminen. Verkossa pelattavien pelien datamäärät ovat jotain muutaman kymmenen megatavua – 200 megatavua per tunti.
Nopeasta nettiliittymästä on kuitenkin hyötyä lähinnä peliä asentaessa, sillä pelit ovat nykyään isokokoisia ja pelin asennuspaketin lataaminen voi hitaalla nettiyhteydellä kestää ikuisuuden. Kun peli on asennettu, ei ylimääräisestä kaistasta ole enää juurikaan mainittavaa hyötyä. Nykypelien grafiikka tekee niistä todella suurikokoisia, joten pelaajan tuleekin päättää, kumpaan haluaa aikaa kuluvan, pelien lataamiseen vai niiden pelaamiseen. Peliä ladatessa voi viihdyttää vaikkapa äänikirjapalvelut.
Kiinteä vai mobiilinetti?
Pelaaja voi valita joko langattoman yhteyden tai pelaamisen kiinteässä verkossa. Nettiyhteyttä verkkojohdolla on monen mielestä laadultaan erinomaisin ja luotettavin eli paras netti pelaamiseen, mutta verkkojohdon sijainti asunnossa rajoittaa tietokoneen sijaintia.
Langaton verkko mahdollistaa pelaamisen, jos käytössä on kannettava tietokone tai monta konetta, jotka voivat olla vapaasti eri puolilla taloa. Langatonta yhteyttä hankkiessa onkin syytä varmistaa, että pöytäkoneessa on erillinen WiFi-vastaanotin. Langattoman verkon kantavuutta voi parantaa Wifi-laajentimilla.
Uusi 5G-mobiilinetti tarjoaa jo huomattavasti pienemmän viiveen, kuin esimerkiksi 4G-yhteys. Ei ole mitenkään mahdotonta pelata 4G-netillä mikäli olosuhteet ovat otollisia. Lisäksi kiinteää laajakaistaa ei aina ole saatavilla jokaiseen osoitteeseen.
Mikä ihmeen ping?
Nettipelaamisessa ei olekaan tärkeintä netin nopeus vaan verkon viive, jota kutsutaan myös pingiksi. Eli netin laatu merkitsee myös, ei vaan sen nopeus. Verkon viive kertoo millisekunteina miten kauan kuluu aikaa siihen, että pelaajan tietokone lähettää pyynnön verkossa olevalle toiselle tietokoneelle ja saa siihen takaisin kuittauksen. Paras nettiyhteys ei siis aina olekaan se kaikkein nopein.
Verkossa pelaaminen vaatii nopean vasteajan suhteessa muihin pelaajiin, sillä jos haluat esimerkiksi pelissä hahmosi hyökkäävän ja annat hyökkäyskomennon, pelijärjestelmäsi lähettää pelin palvelimelle tiedon tekemästäsi komennosta. Mitä korkeampi viiveesi on, sitä kauemmin kestää viedä pyyntö pelin palvelimelle. Jos pelikaverisi viive on pienempi, hänellä on paremmat mahdollisuudet voittaa.
Eli mitä pienempi viive, sen parempi. Joten yhteyden laatu on tärkeämpi kuin latausnopeus kun puhutaan pelaamisesta. Jos haluat vaikkapa striimata pelejäsi, tällöin ulospäin lähtevän liikenteen nopeuden merkitys on vieläkin tärkeämpi.
Hyvä ping pelaamiseen?
- Yksiselitteistä vastausta ei ole, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa:
- Alle 20 ms on erinomainen ja se sopii myös kilpapelaamiseen
- 20 – 50 ms on ok
- 50 – 100 ms vielä menettelee, mutta on jo melko huono
- Yli 100 ms on todella huono ja aiheuttaa nopeissa peleissä havaittavaa viivettä
Toki riippuu ihan täysin siitä, millaista peliä pelataan. Nämä luvut koskevat nimenomaan nopeatempoista peliä, kuten esimerkiksi Fortnitea tai mitä tahansa monen pelaajan sodankäyntipeliä, jossa nopea reagointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä pelaamisen kannalta. Jos pelataan verkossa vaikkapa shakkia, luonnollisesti latenssi voi olla melkein mitä vaan, koska peli on paljon hidastempoisempi.
Mikä on maksimi viive?
Nopeatempoisissa peleissä hyvä latenssiaika on 20–30. Eli mitä nopeampaa reagointia pelissä vaaditaan, sitä alhaisempi viiveen tulee olla. Nopeustesti antaa tietoa oman nettiyhteyden nopeudesta sekä viiveestä.
- Nopeustesti kertoo seuraavia tietoja:
- Lähetystesti kertoo, miten nopeasti dataa lähtee ulospäin
- Latausnopeus kertoo, miten nopeasti voit ladata tietoja laitteellesi
- Ping kertoo tiedon lähettämisen ja vastaanottamisen välisen viiveen
- Jitter kertoo tilastollisen datan muodossa pingin keskimääräisestä hajonnasta. Mitä lähempänä nollaa, sen parempi.
Summa summarum
Jo 5Mbps nettiyhteys riittää mainiosti, jos nettiyhteys on pelkästään pelaamiskäytössä. Nopeammalla datayhteydellä ei pelaaminen juurikaan nopeudu. Tärkein asia pelaamiseen sopivassa nettiliittymässä on sen latenssi / pingi / viive. Mitä pienempi latenssi, sen parempi. Latenssiin vaikuttavat monet tekijät ja mitään yhtä ainoaa vastausta ei voi antaa, mikä liittymä olisi paras. Yleensä kiinteä nettiyhteys tarjoaa paremman latenssin kuin mobiilidata. 5G:ssä latenssi on yleensä pienempi kuin 4G:ssä. Kannattaa siis tutkia, millainen liittymätarjous operaattorilla on tarjolla. Ja kun ostohousut on jalassa, voi olla tarpeen hankkia myös paras puhelin parhaalle liittymälle.