Telia Rahoitus – osamaksu oikotie onneen?

Sisällysluettelo
Telia rahoitus

Hajosiko puhelimesi ja taloudellinen tilanne ei anna myöden ostaa uutta luuria niin että maksaisit sen kerralla? Onneksi ongelmaan on olemassa vastaus, nimittäin Telia Rahoitus. Se on eräänlainen ensilaina, jolla voit ostaa puhelimen erissä. 

Telia Rahoitus on koroton osamaksu, jonka avulla on mahdollista maksaa laiteostos ilman lisäkuluja itselle sopivimman aikataulun puitteissa. Luotto on myös mahdollista maksaa koska tahansa kokonaan pois, eikä sinun tarvitse sitoutua mihinkään määräaikaiseen liittymäsopimukseen. Liittymät siis myydään erikseen eikä niitä ole kytketty osamaksusopimuksiin, kuten joskus aiemmin.

Telia Rahoitus mahdollistaa laitteen ostamisen osamaksulla

Telia Rahoitus on joustava maksutapa, jonka avulla voit maksaa ostamasi laitteen osamaksulla niin, että voit valita maksuajaksi joko 12, 24 tai 36 kuukautta. Telia Rahoitus mahdollistaa sen, että sinulla on käytössäsi täysin kuluton ja koroton osamaksu maksamisen. Päätös luoton myöntämisestä tulee heti ja luottotili on voimassa toistaiseksi. 

Ostaessasi puhelimen, tabletin tai vaikka kannettavan tietokoneen Telia Rahoituksella, sinulle tehdään luottosopimus luottotilistä, joka on käytettävissäsi tarpeen mukaan. Sopimus tehdään Telia Finance Finlandin kanssa, joka toimii myös luoton myöntäjänä. 

Kuinka Telia rahoitus toimii?

Telia Rahoituksen luottotiliin ei liity luottokorttia vaan voit sen avulla ostaa laitteita luotolla Telialta. Tehdessäsi ostoksia Telialta sinulta varmistetaan henkilöllisyys pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla. Saat kolmen vuoden takuun kaikkiin Telialta ostamiisi puhelimiin ja muihin laitteisiin.

Sinulla on yksi luottotili, jolla kaikki ostamasi laitteet näkyvät. Voit myös itse valita luottorajasi. Mikäli olet valinnut laskutustavaksi paperisen laskun ja et lyhennä lainaasi, sinulta peritään viivästyskorkoja ja kuluja. Muussa tapauksessa sinulta ei peritä minkäänlaisia lainanhoitokuluja. Ensimmäinen lasku tulee paperiversiona mutta sen voi muuttaa verkkopankissa e-laskuksi. 

Kuka voi saada Telia Rahoituksen?

Telia Rahoitus laskutustapa

Telia Rahoitus -lasku on mahdollista saada joko paperiversiona postitse, sähköpostitse tai e-laskuna omaan verkkopankkiin. Ensimmäinen lasku on veloitukseton ja se tulee aina postitse. Tämän jälkeen voit vaihtaa laskutustavaksi sähköpostilaskun tai e-laskun, jotka eivät maksa mitään. Mikäli laskutustapana pidetään paperilasku, Telia Rahoitus veloittaa tulevista laskuista laskun toimituskulut.  

Telia Rahoitus luoton maksaminen

Kuukausittain saapuvalta laskulta on nähtävissä maksettava vähimmäiskuukausierä ja laskun eräpäivä. Laskun lähettäjänä toimii Telia Finance Finland. Halutessasi voit maksaa suuremmankin summan kuin vähimmäiskuukausierän, tällöin maksuaika lyhenee ja/tai viimeisen laskun kuukausierä pienenee. Voit myös koska tahansa sopimuskauden aikana maksaa luoton kerralla pois.

Vähimmäiskuukausierä määräytyy valitsemasi maksuajan mukaan. Maksuaika voi olla maksimissaan 36 kuukautta. Aina tehdessäsi uuden ostoksen, luottotilin vähimmäiskuukausierä kasvaa uudelle ostokselle sovitun vähimmäiskuukausierän verran. 

Laskuerittelyssä näkyy jokainen ostettu laite ja sille valittu vähimmäiskuukausierä. Näiden yhteenlaskettu summa muodostaa jokaisen kuukauden vähimmäiskuukausierän. Laskulla on eriteltynä myös edellisen laskutusjakson tilitapahtumat, kuten uudet ostot, tehdyt lyhennykset ja mahdolliset muistutusmaksut sekä viivästyskorot. 

Mitä tarkoittaa KYC?

2 miestä

KYC eli tunne asiakkaasi on käytössä siksi, että sen tavoitteena on oppia tuntemaan asiakkaat, ehkäistä rikollista toimintaa, kuten vaikkapa rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Tästä syystä Telia Finance pyytää asiakkaitaan tunnistautumaan ja vastaamaan asiakkaan tuntemiseen liittyviin kysymyksiin. Laki velvoittaa Teliaa kysymään nämä kysymykset kaikilta asiakkailta ilman poikkeuksia, samoin yrityksiltä. 

Telia Finance on velvollinen tuntemaan asiakkaansa rahanpesun torjunnasta annettujen säännösten mukaisesti. Mikäli asiakkaasta ei saada riittäviä tietoja, olemassa oleva asiakassuhde lopetetaan. Vaikka sinua pyydetään vastaamaan muutamaan kysymykseen, sinua ei silti epäillä mistään. Näin voidaan ehkäistä ja välttää rikollista toimintaa.

Saatuja tietoja käytetään ainoastaan sen varmistamiseen, että Telia tuntee asiakkaansa ja voi näin suojella asiakkaan taloudellisia etuja ja havaita mahdollisen rikollisen toiminnan. Tarkoituksena on yleisesti suojella asiakkaita sekä yhteiskuntaa. 

Rahanpesun torjunnasta annettujen säännösten mukaan kaikki suomalaiset pankit ja rahoituslaitokset ovat velvollisia tuntemaan omat asiakkaansa hyvin. Telia päivittää saatujen tietojen avulla myös asiakasjärjestelmäänsä, jotta se täyttää asiakkaan tuntemista koskevat vaatimukset. Näin myös pakotelistojen seurantaan liittyvä työ helpottuu. Pakotelistat ovat luetteloita sellaisista henkilöistä ja yrityksistä, joita vastaan esimerkiksi EU on asettanut pakotteita.

Saatat pitää myös näistä:

Sisällysluettelo